lördag 11 februari 2017

Födseln

På natten mellan dag 66 och dag 67 (8 februari 2017) så började det märkas att att förlossningen var på gång. Jag gick och lade mig strax före midnatt och ställde klockan på 01:00. När klockan ringde visade det sig att Sara väntade på mig. Hon hade värkar och det dröjde inte särskilt länge innan nummer ett var på väg. När vattnet gick sa det "splasch", sedan var det var lite kämpigt och hon hade många krystvärkar när det inte hände någonting och jag funderade på om jag skulle försöka hjälpa till eller om det var okej att det tog så lång tid. Men så länge som man inte har en hel kropp att ta tag i så kan man liksom inte göra så mycket. Kattunge nummer ett kom med fötterna och svansen först och föddes kl 01:55. Jag tog bort fosterhinnorna runt mun och nos.

Sara tyckte att det var märkligt men hon bet av navelsträngen fint. Sedan växlade hon mellan att tvätta ungen, morra och titta på moderkakan. Jag torkade ungen lite hjälpligt och tog sedan bort moderkakan eftersom Sara växlade mellan att slicka på ungen och slicka på moderkakan.

Kattunge nr 1, Svartsköldpadd- och vit hona (f 09)

Efter unge nummer ett så hände ingenting på flera timmar. Jag matade Sara med en äggula och lite filmjölk så att hon skulle få energi. Sara blev mer och mer harmonisk och lugn medan jag blev mer och mer trött. Klockan 05:00 gick jag och lade mig i sängen igen. Jag misstänkte att det var fler ungar, men tänkte att det är bättre om jag inte är så himla trött ifall att något är fel och vi behöver åka in till veterinären eller så. Jag ställde klockan på 06:00 och när jag kom upp så var nummer två redan född, avnavlad, torr, moderkakan uppäten och nr tre var redan på väg.

 Kattunge nr 2, Svartsköldpadd- och vit (f 09)


Trean kom med huvudet först och såg stor ut.


Kattunge nr 3, osäker färg, ev svartsilvertigré och vit (ns 23 09), eller svartsmoke och vit (ns 09). Störst i kullen och en hungrig rackare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar